wrangler montaz wyciągarkiWyciągarka terenowa podczas pracy musi wytrzymywać duże obciążenia, ponieważ musi wyciągać z niesprzyjających warunków prawie dwutonowy pojazd. Dlatego tak ważny jest odpowiedni montaż. W przeciwnym razie wyciągarka jest w stanie wyrwać się wraz ze zderzakiem.

Na rynku istnieją trzy rodzaje wyciągarek: elektryczne, hydrauliczne i mechaniczne. Montaż tych pierwszych jest najprostszy, natomiast pozostałe urządzenia wymagają znacznych przeróbek nie tylko w konstrukcji przedniej (lub tylnej) części karoserii, ale także poszczególnych układów. Elektryka jesteśmy pod pewnymi warunkami zamontować samodzielnie, ale do hydraulika czy wyciągarki mechanicznej będziemy potrzebować fachowych mechaników.

Sposoby montażu wyciągarki elektrycznej

Przed przystąpieniem do montażu należy zastanowić się, w jaki sposób chcemy to zrobić i z której strony auta chcemy ją umieścić. Najmniej ingerencji czeka nas podczas montażu wyciągarki terenowej na tzw. koszu montażowym. To rodzaj stelaża lub klatki, który jest łatwy do demontażu, a nasze urządzenie może obsługiwać samochód zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wystarczy dokręcić do zderzaka uchwyty mocujące lub przyłączyć wyciągarkę do haka holowniczego za pomocą specjalnej złączki. Następnie należy wypuścić przewody od akumulatory i gotowe. Takie rozwiązanie ma swoje plusy: możemy szybko założyć i zdemontować wyciągarkę, uchroni to urządzenie przed kradzieżą. Wadą takiego rozwiązania jest mniejsza możliwość uciągu i większe ryzyko wyrwania urządzenia, konieczność wożenia ciężkiego sprzętu w bagażniku, wyciągarka w koszu odstaje od pojazdu, więc jest mało estetyczna i bywa niepraktyczna w terenie (zahacza o gałęzie, może zostać uszkodzona podczas podjazdów lub zjazdów). Innym rozwiązaniem jest montaż wyciągarki na płycie montażowej.

Montaż na stałe

Montaż wyciągarki terenowej na płycie pozwala bezpiecznie i solidnie zespolić urządzenie z konstrukcją pojazdu. Wymaga to jednak nieco większych nakładów pracy, przydadzą się także narzędzia takie jak szlifierka kątowa, spawarka, wiertarka z mocnymi wiertłami i zestaw kluczy. W samochodach takich jak Jeep Wrangler wyciągarkę można śmiało zamontować na szerokim zderzaku, ale w większości wypadków trzeba ją przymocować pod lub za zderzakiem. Wtedy należy zdjąć zderzak oraz inne osłony, a niekiedy także zdemontować intercooler, by ułatwić sobie pracę. Następnie w ramie należy wyciąć miejsce na płytę montażową i wywiercić otwory na śruby (najlepiej po cztery z każdej strony). Wszystkie miejsca cięcia i wiercenia powinno się zabezpieczyć środkiem antykorozyjnym. Śruby o podwyższone wytrzymałości dobrze jest dokręcać kluczem dynamometrycznym (takim, jakim dokręca się śruby przy zmianie koła). Dalej przykręcamy wyciągarkę i prowadzimy przewody do akumulatora. Jeśli zespół przekaźników nie jest umiejscowiony razem z wyciągarką elektryczną, należy go zamontować nieco wyżej, by uchronić przed ewentualnym zalaniem. Po zrobieniu elektryki można przystąpić do montażu zderzaka i innych elementów, które mogą wymagać dodatkowych przeróbek ze względu na ograniczone miejsce, które zajmuje nasz nowy sprzęt. Po tym wszystkim możemy śmiało korzystać z urządzenia bez obaw o wyrwanie zderzaka.