Mówi się, że każdy off-roadowy pojazd z napędem na cztery koła potrafi opanować teren z pozoru niemożliwy do ujarzmienia. Wręcz przeciwnie, również i taki samochód może beznadziejnie utknąć w terenie. I choć będziemy mieć najlepszy sprzęt, to i tak priorytetem są umiejętności i kompetencje kierowcy, który odpowiada za komfort i bezawaryjną jazdę. W tym miejscu podpowiadamy także, co wpływa na bezpieczną jazdę.

Poznaj swój pojazd

O tym, by znać dobrze swój samochód – mówi co drugi poradnik. Dla jednych jest to już nudne i oklepane, ale taka jest rzeczywistość – jest to wręcz podstawa, aby znać swój off-roadowy pojazd „od deski do deski”.

Każdy samochód ma inną specyfikację: jedne mają napęd na dwa, inne na cztery koła – w zależności od terenu. Dobrze jest wiedzieć, że w codziennej jeździe bardziej ekonomiczną opcją będzie napęd tylko na dwa koła, chyba że warunki pogodowe są ciężkie. Nie bez znaczenia będzie utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach. W przypadku jazdy po asfalcie, należy utrzymać maksymalne ciśnienie w ogumieniu. Tymczasem podczas jazdy po błotnistych terenach korzystniejsze będzie nieco niższe ciśnienie – wtedy uzyskamy lepszą przyczepność.

Jak skutecznie pokonywać przeszkody

Przekraczając wodne zbiorniki, spróbujmy ocenić głębokość i pamiętajmy o tym, by nie pokonywać wody szybko, lecz w utrzymując stałą prędkość, która tworzy łagodny łuk wodny, łatwiejszy do pokonania, minimalizujący opór i chroniący przed zalaniem silnika.

Strome zjazdy pokonuje się na hamowaniu silnikiem, nie hamulcem. Tymczasem strome podjazdy pokonujemy prostopadle do wzniesienia, Przy twardych wjazdach przeważnie jedzie się na pierwszym biegu.

Jazda po krawędzi – trawers

Jazda bokiem po wzniesieniu rządzi się swoimi prawami. Podczas takiej techniki należy się kierować następującymi zasadami: nawierzchnią i kątem przechyłu. Po pierwsze, jeśli samochód stoi na przechyle, to sytuacja do opanowania, gdy auto zjeżdża w bok na przechyle, ale trzyma się podczas jazdy – to już gorsza sytuacja, bo w tym przypadku musimy utrzymać cały czas ruch pojazdu. Ostatnia sytuacja to taka, że pojazd wywraca się na bok – do takiej akcji nie możemy doprowadzić, gdyż wtedy potrzebna będzie asekuracja lin lub balansu pilota.