Pewnie wielu z was zastanawia się jaki stan podwozia posiada jego ukochana terenówka po zimie. Podwozie narażone jest na korozję przez piasek, żwir czy też sól, który sypane są na drogę. Ponadto materiały te nierzadko łączą się z brudem z drogi, tworząc niebezpieczną mieszankę dla podwozia, uaktywniając się pod wpływem wysokiej temperatury. Dlatego ważne jest, aby chronić swoje podwozie i zrobić to w odpowiedni sposób. Poniżej przedstawiamy 10 etapów, które powinny wystąpić w tym procesie.

1. Odpowiednie miejsce

Ważne, aby znaleźć do konserwacji podwozia pojazdu odpowiednie miejsce. Co rozumiemy pod pojęciem „odpowiednie miejsce”? Oznacza to, że musimy być to miejsce, w którym będziemy mogli przede wszystkim przez parę dni bezpiecznie mogli przechowywać samochód. Musimy zdać sobie również sprawę z tego, że może dojść do zabrudzenia tego pomieszczenia preparatami do konserwacji. Powinna być tam temperatura pokojowa, przydatny też może być kanał, lecz nie jest on konieczny, ponieważ auto można podnieść na „kołyskę”.

2. Odpowiedni czas

Powinniśmy poświęcić na konserwację odpowiednią ilość czasu tj. powinny być to 3 dni, o ile nie są potrzebne dodatkowe naprawy blacharskie. Czas ten poświęcony jest każdy etap, gdzie niektóre etapy nie mogą być wykonywane równocześnie. Musimy przestrzegać ściśle określonej kolejności.

3. Odpowiednie narzędzie

Aby skutecznie oczyścić pozostałości soli czy brudu, potrzebujemy zdecydowanie więcej niż jedno narzędzie. Przydadzą się tutaj popularne narzędzia jak wiertarka ze szczotką drucianą. Jeśli chodzi o inne narzędzia, to do trudno dostępnych miejsc potrzebować możemy małej szybkoobrotowej szlifierki. Do tego potrzebujemy artykułów oraz preparatów czyszczących. Gdy posiadamy więcej funduszy, to warto zainwestować w kompresor z dużym zbiornikiem. Można go wypożyczyć. Ważną sprawą jest odzież ochronna dla konserwującego. Możemy również zabezpieczyć podłogę.

4. Odpowiednie preparaty

Jeśli chodzi o rynek preparatów antykorozyjnych, to jest on szeroki. Najlepiej jednak skupić się na używaniu preparatów jednej marki, aby nie „kłóciły” się ze sobą. W przypadku różnych marek, któryś ze składników może być nie dopasowany do innych, co nie będzie odpowiednim zabezpieczeniem. Najlepiej używać preparatów za pomocą kompresora. Są na rynku gotowe już spray’e, lecz posiadają one w składzie rozpuszczalnik, który wydłuża pracę, ponadto używanie ich wychodzi drożej. Ważne by zaopatrzyć się w preparat do zmywania silikonu oraz większej ilości środków do przetwarzania rdzy.

5. Przygotowanie podwozia

Zanim przystąpimy do konserwacji, to: czyścimy podwozie, zdejmujemy wszelkiego rodzaju osłony, nadkola i płyty. Warto skorzystać z usług myjni, która specjalizuję się w myciu podwozia.

6. Zabezpieczenie

Powinniśmy zabezpieczyć nadwozie oraz elementy, które nie powinny zostać zabrudzone. Zabezpieczyć powinniśmy m.in. hamulce, przewód i układ hamulcowy. Zabezpieczamy folią lub papierem, który zaklejamy taśmą. Pod autem rozkładamy folię.

7. Odpowiednia weryfikacja

Należy zweryfikować jaki jest stan metalu, gdzie powstała lub ma powstać korozja. Stan metalu, sprawdzić można za pomocą młotka oraz śrubokrętu, którymi go obstukujemy. Zdrowa blacha dźwięczy, zaś w rdzy słychać tylko chrobotanie. Jeśli podejrzewamy, iż w blasze są jakieś ubytki, to najlepiej udać się z tym do blacharza.

8. Profesjonalna ochrona

Należy odpowiednio zabrać się za pracę. Narzędzia i preparaty dobrać do rodzaju blachy np. do cienkiej blachy należy, używać delikatniejszych narzędzi. Dokładność i cierpliwość tutaj popłacą. Zdecydowanie należy restrykcyjnie przestrzegać instrukcji.

9. Odpowiednie zabezpieczenie

Gdy już usuniemy znaki korozji z blachy, to należy ją potem odpowiednio konserwować. Powierzchnie oczyszczamy, odtłuszczamy. Następnie pokrywamy go warstwą podkładową, która chroni.

10. Dbaj o auto na bieżąco

Po zakończeniu prac, oczyścić auto. Należy założyć wszystkie profile ochronne z powrotem. Przez parę dni lepiej unikać dłuższych tras.