old-man-emuTym, czym samochód terenowy różni się od typowej osobówki, a nawet od pojazdów z napędem 4×4 typu SUV, jest zawieszenie terenowe. To od niego w głównej mierze zależą osiągi przełajowe samochodów terenowych.

W autach terenowych z prawdziwego zdarzenia budowanych od podstaw zawieszenie jest niezależne. Jest to taka konstrukcja, w której jedno koło nie wpływa na położenie drugiego. To pozwala na tzw. wykrzyżowanie zawieszenia, czyli sytuację, w której podczas pokonywania nierówności koła na jednej osi znajdują się na różnych wysokościach.  Jednak w naszych realiach stosowane w większości zawieszenie jest zależne co ma wiele zalet: przede wszystkim dużo większa trwałość i podatność na przeróżne modyfikacje.

Od zawieszenia zależy także wysokość nadwozia względem podłoża, czyli tzw. prześwit samochodu. To jeden z parametrów, który pozwala na określić możliwości pojazdu w terenie. Im większy lift, tym większe możliwości przełajowe.  Seryjny prześwit terenówki może okazać się zbyt mały do ekstremalnej jazdy offroad. Dlatego wtedy lepiej zdecydować się na wymianę zawieszenia i tuning pojazdu.
Z czego składa się typowe zawieszenie, czyli co należy wymienić, by zwiększyć osiągi w terenie? Tak jak w większości pojazdów bazą zawieszenia terenowego są:

  • Amortyzatory, które odpowiadają za tłumienie drgań i dociskania koła do podłoża;
  • Element sprężynujący (może to być sprężyna, drążek skrętny lub resor) odpowiadający za elastyczną i płynną pracę zawieszenia;

Do jednych z czołowych producentów zawieszenia terenowego należy australijski producent firma Old Man Emu, która oferuje elementy układu zawieszenia do samochodów terenowych takich marek jak: Jeep Wrangler TJ, Grand Cherokee WJ, Grand Cherokee ZJ, Land Rover Discovery czy Nissan Patrol.

Oto jak z bliska wygląda praca zawieszenia terenowego Old Man Emu: