poślizgNowoczesne samochody są coraz częściej naszpikowane elektronika, która ma za zadanie ułatwić podróżowanie i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Niestety okazuje się, że takie usprawnienia usypiają naszą czujność. Jeśli mamy świadomość, że nasz samochód jest wyposażony w systemy bezpieczeństwa lub napęd na cztery koła, to pozwalamy sobie na większą brawurę, co może doprowadzić do groźnych sytuacji.

1. Napęd 4×4

Na polskim rynku i oczywiście na ulicach pojawia się coraz więcej samochodów typu SUV, które są wyposażone w napęd na obie osie. Jednak należy pamiętać, że nie zawsze oznacza to, że nasz samochód to typowa terenówka, którą dojedziemy w trudno dostępne tereny. Niekiedy producenci wykorzystują systemy, które dołączają napęd na drugą oś automatycznie w razie utraty przyczepności. Innym rozwiązaniem jest system ręcznego zablokowania rozdzielenia napędu. Dużym błędem jest także myślenie, iż sam napęd AWD zapewni doskonałą przyczepność i bezpieczeństwo. Przede wszystkim jednak liczą się odpowiednie opony terenowe, które mają znacznie większy wpływ na właściwości trakcyjne.

2. ABS

System ABS ma zapewniać skuteczne hamowanie na śliskiej nawierzchni, zmniejszyć drogę hamowania i zniwelować ryzyko poślizgu. Gdy wciśniemy pedał hamulca do dechy, system ABS dostosuje siłę hamowania tak, aby koła nie zostały zablokowane. Jednak może to być mylące, gdyż ABS nie zatrzyma samochodu w miejscu. Przede wszystkim liczy się dostosowanie prędkości do warunków. Szczególnie mylący dla elektronika bywa również nierówna nawierzchnia. Gdy koła będą znajdować się w powietrzu elektronika pogubi się w pomiarach i nie zapewni skutecznego hamowania.

3. ESP

System stabilizacji toru jazdy ma zapewnić przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Polega na przyhamowaniu odpowiednich kół, aby samochód nie wpadł w poślizg. Kierowcy mając świadomość, że ESP wyprowadzi ich bezpiecznie z zakrętu również nie dostosowują prędkości do ostrości zakrętu, co kończy się w rowie. Trzeba mieć na uwadze także rodzaj nawierzchni oraz warunki panujące na drodze.

4. ASR

Jest to rozwiązanie, które niweluje efekt buksowania. Przydaje się szczególnie w samochodach z napędem na tylną oś. ASR zmniejsza moc silnika i blokuje koło, które utraciło przyczepność. W niektórych przypadkach system może być kłopotliwy. Na przykład gdy wyjeżdżamy z zaspy lub ruszamy na wzniesieniu, ASR całkowicie pozbawi dopływu mocy do kół, przez co nie ruszymy z miejsca.

Nowoczesne technologie wykorzystywane w samochodach spełniają swoje zadania, jeśli my zachowujemy się z rozwagą. Prowadzenia auta nie można zawierzyć wyłącznie elektronice, ale także naszemu doświadczeniu i rozwadze.