subaru outback VSubaru Outback należy do grupy samochodów, która w ofercie wielu producentów pojawia się coraz częściej. To uterenowione kombi z pogranicza SUV-ów i crossoverów (najlepszym przykładem może być Skoda Scout czy VW Passat Alltrack). Subaru ma jednak asa w rękawie, którym wyróżnia się spośród wszystkich innych pojazdów z napędem 4×4.
Subaru Outback wjechało na rynek motoryzacyjny w 1995 roku i do tego czasu powstało pięć generacji tego modelu. Przez dłuższy czas Outback bazował na nadwoziu modelu Legacy kombi, by z czasem odciąć się wyraźnie od tego modelu i nabrać bardziej sportowego charakteru. Najnowsza wersja auta 4×4 właśnie pojawiła się w Polsce.

Wyposażenie i wnętrze

Subaru Outback jak przystało na nowoczesny samochód otrzymał futurystyczne wyposażenie. Na środku deski rozdzielczej zamontowano ekran dotykowy o przekątnej równej 5 cali. Za jego pomocą możemy sterować funkcjami samochodu, korzystać z nawigacji oraz obsługiwać radio. A jeśli chodzi o muzykę, to za jakość dźwięku odpowiada system 12 głośników i zestaw audio harman/kardon. Nowością jest także system Subaru Starlink, który pozwala na zintegrowanie naszego telefonu z ekranem dotykowym, na którym wyświetla się pulpit smartfona, co pozwala na obsługę np. zestawu głośnomówiącego.
Subaru piątej generacji zostało nieco wydłużone i poszerzone, a wnętrze ergonomicznie zaplanowane, w związku z czym wewnątrz jest zdecydowanie przestronniej w stosunku do poprzednich wersji. O ponad 20 litrów zwiększyła się także pojemność bagażnika, i wynosi obecnie 512 litrów.

As w rękawie, czyli S-AWD

Outback jak każdy model tej marki z napędem 4×4 otrzymał rozwiązanie S-AWD oraz silnik bokser. Poprzecznie umieszczona jednostka oraz symetryczny układ napędowy to wizytówka japońskiego producenta. Wyjątkowe właściwości jezdne gwarantują lustrzane elementy układu napędowego: przedni i tylny dyferencjał, wał napędowy umieszczony w osi pojazdu, półosie o jednakowej długości. Wszystkie elementy umieszczono możliwie nisko i blisko środka ciężkości pojazdu. Napęd Symetrical AWD wyposażono dodatkowo w funkcję XMode, która ułatwia jazdę w terenie.

W wersji benzynowej mamy do dyspozycji silnik 2,5 l o mocy 175 KM oraz 235 Nm momentu obrotowego. Ta wersja jest dostępna z bezstopniową przekładnią CVT Lineatronic. Subaru wyposażyło model Outback także w silnik wysokoprężny 2,0 generujący moc 150 KM i 350 Nm. Diesel współpracuje z CVT lub do wyboru manualną skrzynią biegów.

Oczko w głowie – system EyeSight

Nowością na naszym rynku jest system bezpieczeństwa EyeSight. To zaawansowane rozwiązanie, które pozwala pokładowemu komputerowi ostrzegać kierowcę, a nawet sterować pojazdem w razie niebezpieczeństwa. Dwie kamery o wysokiej rozdzielczości umieszczone przy lusterku wstecznym kontrolują ruch przed samochodem. W przypadku gdy samochód zacznie zbliżać się ze zbyt dużą prędkością do przeszkody, Eyesight ostrzeże kierowcę lub automatycznie przyhamuje pojazd. System został zintegrowany z silnikiem, układem napędowym i hamulcowym. Dodatkowo system posiada funkcję antykolizyjnego asystenta omijania przeszkody, asystenta pasa ruchu, który ostrzega przed niekontrolowaną zmianą pasa. Wbudowany tempomat utrzyma odpowiedni dystans przed poprzedzającym pojazdem. W razie nagłych sytuacji Subaru samo zatrzyma się przed przeszkodą i nie ruszy do przodu bez ingerencji kierowcy.

Do jazdy po bezdrożach przyda się większy prześwit (wynosi 20 cm) oraz 17-calowe felgi.