Przemysłowy Instytut Motoryzacji oraz firma DRABPOL opracowały nowiutkie cacko motoryzacyjne, które przypadnie do gustu szczególnie fanom ekstremalnych wrażeń. Funter 4×4 to polski odpowiednik Hummera – czyli, krótko mówiąc, auto do zadań specjalnych.

Zwrotność to jego drugie imię

Dla Funtera 4×4 nie ma rzeczy niemożliwych. Auto zawdzięcza to zapewne wyjątkowej zwrotności, którą producenci uzyskali dzięki zastosowaniu specjalnego układu przedniego i tylnego zawieszenia. Co szczególnie istotne, każdym kołem można poruszać oddzielnie, a zmienna sztywność kątowa pomoże dostosować pojazd do różnych rodzajów podłoża. Dzięki temu Funter 4×4 poradzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach. Konstruktorzy pojazdu zmodyfikowali także klasyczny układ hamulcowy, dokładając mu dodatkowe funkcje, takie jak np. hamowanie każdą osią osobno lub nawet osobno każdym kołem.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Producenci Funtera 4×4 stworzyli auto zarazem nadające się do trudnych warunków, jak i zapewniające podróżującym bezpieczeństwo. Dzięki zastosowaniu specjalnych ram nośnych, stworzonych na wzór pojazdów sportowych, zapewniono odpowiednią sztywność nadwozia. Koniecznie należy też zwrócić uwagę na samą konstrukcję samochodu, która pozwala na jednoczesne przewożenie osób (na razie dwóch, a w przyszłości czterech) oraz ładunku – a to wszystko w terenowych warunkach! Funter 4×4 pokona zarówno piaszczystą pustynię, nieprzyjazne górskie podłoże czy nawet bagna lub bardzo twardą, kamienną nawierzchnię. Lekkość sportowych pojazdów połączono w nim z siłą i odpornością samochodów ciężarowych.

Elektronika jak się patrzy!

Funter 4×4 wyposażony został w sieć multipleksową KIBES 32, stosowaną wcześniej w pojazdach specjalnych, wojskowych oraz autobusach. Jest to bardzo elastyczne rozwiązanie w zakresie oprogramowania i sprzętu, które może integrować się z sieciami CAN. System składa się z komputera centralnego ZR32A (wszechstronnego, inteligentnego sterownika, który można używać z różną ilością węzłów multipleksowych), multipleksera ogólnego zastosowania MUX 2B (stworzonego dla decentralizacji systemu) oraz deski wskaźników MOKI 3, którą projektuje się zgodnie z zaleceniami klienta. Wisienką na torcie jest zamontowany na pokładzie 7-calowy wyświetlacz MFV służący do sterowania oświetleniem i nawiewami oraz ProViu – system pełnego podglądu wokół pojazdu.

Funter 4×4 ma wszystko, czego potrzeba do wyruszenia w daleką, niebezpieczną podróż – zwrotność, wyposażenie i bezpieczeństwo. Wygląda na to, że polski Hummer nie ma się czego wstydzić.