4x4Samochodów z napędem na obie osie jest na rynku całe mnóstwo. Wbrew pozorom, nie należą do nich jedynie terenówki i SUVy – równie bogata jest oferta osobówek 4×4.

Są one dedykowane szczególnie tym kierowcom, którym bardziej niż na sportowych doznaniach, zależy na dobrej przyczepności i bezpieczeństwie na trudnych drogach.

Dwa rodzaje prześwitu

Samochody osobowe z napędem 4×4 podzielić można na dwie grupy: z podniesionym oraz z obniżonym prześwitem. Te pierwsze doskonale nadają się dla tych, którzy na co dzień muszą pokonywać wiejskie drogi, dobrze sprawdzą się także podczas wakacyjnych wyjazdów. Przejechanie takim autem kiepskiej trasy dla nikogo nie powinno stanowić problemu. W modelach o obniżonym prześwicie, sprawa wygląda zaś nieco inaczej. Sposób, w jaki zaprojektowano ich konstrukcję, umożliwia bowiem obniżenie środka ciężkości auta, co ma bezpośredni wpływ na poprawę jego osiągów. Osobówki z napędem 4×4 mają jeszcze jedną ważną cechę – pozwalają sprawniej poruszać się zimą. Wielu kierowców decyduje się ich zakup tylko i wyłącznie z tego względu.

Większe koszty

Osoby, które chcą połączyć komfort jazdy osobówką z większym bezpieczeństwem na drodze, muszą niestety pogodzić się z wyższym kosztem eksploatacji pojazdu. Warto wspomnieć choćby o większym spalaniu czy konieczności częstszej wymiany oleju. O ile koszty te nie są jednak kosmiczne, nie wolno zapominać o serwisowaniu auta – a tutaj możemy się już spodziewać dość wysokich cen. Dotyczy to szczególnie mniej popularnych modeli, do których trudno zdobyć części.

Kompakty 4×4

W zależności od naszych potrzeb, możemy zdecydować się na mniejszy lub większy model osobówki 4×4. Do kompaktowych pojazdów, o których warto wspomnieć, należą szczególnie modele od Suzuki albo Fiata, a także niektóre pokrewne Subaru. Przykładowo, Fiat Panda z napędem na obie osie bardzo dobrze radzi sobie na złej powierzchni, a Suzuki Ignis może zaskoczyć nas trwałością. Do małych aut, występujących w odmianach 4×4, które zasługują na naszą uwagę, należą również Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Leon czy Audi A3. Niektórym może przypaść do gustu także Subaru Impreza.

Klasa średnia i wyższa

Co proponują nam marki nieco wyższej klasy? Tutaj uwagę warto zwrócić szczególnie na auta niemieckie – Volkswageny oraz Audi. Nie zaszkodzi przyjrzeć się także Mercedesowi, BMW 3 E46, Volvo XC70 czy Subaru Outback. Dwa ostatnie modele szczególnie dobrze sprawdzą się podczas wycieczek o odrobinę terenowym charakterze.

Jeśli chodzi zaś o klasę sportową, wydaje się, że nic nie dorówna Mitsubishi Lancer Evo. W jego ślady stara się pójść wprawdzie Subaru, lecz w tych autach rzadziej można natknąć się na aktywne dyferencjały. Zaawansowane dyferencjały dostaniemy natomiast w RS-ach od Audi. A co z vanami? Tutaj również najwięcej do powiedzenia maja producenci z Niemiec.