Inżynierowie z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMot) w Warszawie wraz ze współpracownikami z formy DRABPOL stworzyli wielofunkcyjny pojazd przeznaczony do zadań specjalnych. Funter – bo tak nazwali swój pojazd – w zamyśle łączyć miał siłę pojazdów ciężarowych z lekkością i zwrotnością samochodów sportowych.

Funter 4×4 w założeniu przeznaczony ma być do przewozu ładunku w trudnych warunkach terenowych. Aby osiągnąć właściwości do tego potrzebne inżynierowie z PIMot zastosowali w swoim pojeździe zawieszenie o regulowanej sztywności kątowej oraz układ kierowniczy 4WS. Dzięki temu możliwy jest niezależny ruch każdego koła osobno, a zawieszenie potrafi dostosować się do kształtu terenu. Warto też dodać, że wszystkie cztery koła pojazdu są skrętne. Zespół konstruktorów zadbał też, by w trudnym terenie możliwe było hamowanie każdym kołem z osobna.

Wszystko to razem znacznie podnosi możliwości pojazdu, a ruch samochodu możliwy jest nie tylko do przodu i do tyłu, ale również bokiem. Funter zdolny jest nawet do obrotu niemal w miejscu.

Inżynierowie z PIMotu zadbali też o odpowiednią konstrukcję ramy nośnej Funtera. Inspiracją były dla nich samochody sportowe. Dzięki temu osiągnięto odpowiednią sztywność nadwozia i zagwarantowano wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno kierowcy jak i pasażera.

Aby zapewnić niezawodność systemów elektronicznych, twórcy Funtera wykorzystali sprawdzoną w autobusach i pojazdach wojskowych sieć multipleksową KIBES-32. Dodatkowo istnieje też możliwość montażu 7-calowego wyświetlacza MFV do sterowania nawiewami, oświetleniem oraz system pełnego podglądu wokół pojazdu ProViu.

Pojazd waży 7 ton, co – na co zwracają uwagę krytycy – może znacznie ograniczyć jego użyteczność, szczególnie w ciężkim, błotnistym terenie. Mimo to Funter znalazł uznanie jurorów m.in. w czasie 64. Targów Innowacyjności i Wynalazczości BRUSSELS INNOVA w Brukseli. Pojazd spodobał się też Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który nagrodził go podczas XXIII Giełdy Wynalazków w Warszawie.