Coraz popularniejszym zjawiskiem w nowszych pojazdach, jest nieuwzględnianie opon zapasowych. Zastępowane jest to tzw. zestawem zapasowym, dzięki któremu możemy koło napompować i zakleić. Czy pomysł ten jest dobry?

Bez 100% pewności

Zestaw naprawczy do opon terenowychZapasowy zestaw naprawczy zazwyczaj składa się z kompresora, substancji sklejającej oponę bądź zasobnika do pompowania za pomocą gazu. Koncepcja ta jest poręczna, ponieważ jest mniejszej wielkości niż tradycyjna opona, dlatego możemy trzymać go pod siedzeniem. Niestety zestaw ten nie jest taki idealny, jak mogłoby się wydawać. Otóż sprawdzi się on idealnie przy małych uszkodzeniach opony. Może być w stanie skleić dziurę wielkości gwoździa czy też śrubki. Przy większych uszkodzeniach nie ma większych szansa, aby się sprawdzić. Często w wyniku uszkodzenia ogumienia, ucierpi również felga, której nie zakleimy… Konieczne wówczas jest wymienienie całego koła. W tej sytuacji mogą cieszyć się warsztaty drogowe i pomoce drogowe, dla których to dodatkowy zarobek. Ty jednak stajesz się bezradny i skazany na ich odpłatną pomoc. Problem może wiązać się tylko ze skutkami finansowymi, jeśli jesteście w mieście lub na ruchliwej drodze, wtedy pomoc przyjedzie szybko. Prawdziwy problem zaczyna się, gdy jesteście w małych miejscowościach lub w miejscu gdzie nie ma dosłownie nic. Podczas, gdy pomoc już przybędzie, to niewiadomą może stać się również, to czy będą posiadać pasujące koła dla naszego samochodu.

Zestaw naprawczy – tak czy nie ?

Używanie zestawu naprawczego to ryzyko. Taki zestaw zazwyczaj używamy z preparatem uszczelniającym, ale istnieją takie, które tak stosowane być nie muszą, gdy nie było przebicia opony. Jednak, gdy sytuacja taka nastąpi, to podłączamy specjalny wężyk do kompresora i opony, aby substancja trafiła również do środka opony, dokładnie ją uszczelniając. Takie kompresory można używać tylko z sytuacjach awaryjnych, dlatego nie należy ich często i długo używać, ponieważ mogą się przegrzać. Z tak zabezpieczoną oponą, możemy tylko przejechać jakiś odcinek drogi, z określoną maksymalną prędkością. Warto jednak mieć, tę tradycyjną oponę, która zapewni nam niezależność i zdecydowanie mniej stresu podczas jej wymiany.