Akcesoria Off-road

czyli przydatne drobiazgi w świecie 4x4

Terenówka vs. SUV: układ zawieszenia

zawieszenie terenowe

Sztywne mosty w terenówkach pozwalają na tzw. wykrzyże.

Konstrukcja układu zawieszenia to jedna z podstawowych cech, którymi różnią się terenówki od SUV-ów czy crossoverów. Zawieszenie samochodów terenowych pozwala na pokonywanie trudnego terenu, ale na płaskiej drodze może być mniej komfortowe od układów aut typu crossover lub SUV. Te drugie zaś gorzej poradzą sobie w jeździe po bezdrożach.

Zawieszenie pozwala na komfortową jazdę, bezpieczne pokonywanie zakrętów i trudności terenu. Bardzo ważną funkcją tego układu jest również zapewnienie przyczepności kół oraz odpowiedni prześwit. Samochody terenowe te ostatnie cechy mają rozwinięte w dużym stopniu, natomiast SUV-y w nieco mniejszym.

Zawieszenie niezależne: przede wszystkim komfort

Podstawową różnicą są zawieszenia zależne, czyli tzw. sztywne mosty i zawieszenie niezależne. Zacznijmy od tych drugich, które możemy spotkać w większości pojazdów poruszających się po drogach. Zawieszenie niezależne oznacza, że koła są amortyzowane niezależnie od siebie. To znaczy, że każde koło ma swoje zawieszenie, pracując, nie wpływa na położenie przeciwległego koła. W ten sposób na umiarkowanych trudnościach terenu każde koło tłumi drgania, które nie są odczuwane przez podróżujących. Nadwozie pozostaje w poziomie, a tylko koła poruszają się w górę i w dół po najechaniu na koleiny. Z przodu takich pojazdów stosuje się tzw. kolumnę MacPhersona, która pełni funkcje amortyzującą oraz jezdną (umożliwia skręt kół). Tylna oś posiada układ kilku wahaczy. W zależności od konstrukcji mogą to być dwa wahacze ustawione poprzecznie, czasem dokłada się wahacz wzdłużny lub układ nawet pięciu wahaczy. Dzięki takiej konstrukcji crossover lub SUV pozwala bezpiecznie i wygodnie pokonywać nieutwardzone drogi nawet przy dużej prędkości.

Zawieszenia niezależne: niezastąpione w terenie

W typowych samochodach terenowych układ zawieszenia składa się ze sztywnych mostów. Mówiąc najprościej przeciwległe koła są ze sobą połączone na sztywno, stalową belką. W związku z tym praca jednego koła działa na pracę drugiego, ponieważ są od siebie zależne. Gdy prawe koło idzie w górę (do nadkola), bo znalazło się na wzniesieniu, to lewe koło zostanie wypchane w dół, by dosięgnąć podłoża – o ile pozwoli na to skok zawieszenia, który jest tu znacznie większy. Rasowa terenówka posiada sztywne mosty na obu osiach, dzięki czemu ma możliwość wykrzyży, czyli sytuacji, w której osie pojazdu znajdują się w różnych pozycjach: patrząc na auto z przodu ma się wrażenie krzyżowania się osi.

Jazda w terenie

Zawieszenie samochodów terenowych działa tak, by koła zawsze miały kontakt z podłożem. Gdy SUV najedzie jednym kołem na wzniesienie, to jedno znajdzie się w powietrzu, ponieważ żadna siła nie sprawi, by zostało ono dociśnięte do podłoża. Zawieszenie niezależne działa tylko w jedną stronę – koła mogą być dociskane tylko do podwozia. Im mniejsza przyczepność kół, tym lepsze możliwości w terenie. Sztywne mosty mają jednak tę wadę, że szybka jazda po utwardzonej drodze bywa niebezpieczna, zwłaszcza na zakrętach.

1 Comment

  1. jesteśmy jedynym krajem na świecie w który na wranglera czy patrola mówi terenówka a nie suv

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2018 Akcesoria Off-road

Theme by Anders NorenUp ↑