oświetlenieO tej porze roku znacznie szybciej robi się ciemno, więc trzeba wziąć to pod uwagę, wybierając się na wypary terenowe. Ostatnio odbywało się kilka rajdów 4×4, których pierwsze etapy odbywały się w nocy. Jak przygotować samochód na takie wyzwania i przy okazji nie dostać mandatu?

Światła dalekosiężne

Najpopularniejszym rozwiązaniem, które oświetli naszą drogę są światła dalekosiężne. Montuje się je przedniej ramie lub rampie na dachu. Charakteryzują się skupioną wiązką światła, która może oświetlać przestrzeń przed samochodem na kilkaset metrów. Coraz modniejsze stają się światła Ledowe. Zapewniają większą moc i jasność, pobierając tym samym mniejszą ilość energii.
Istnieją specjalne liswy ledowe, takie jak: Vision X – model XMITTER XIL-200, do których możemy dobrać ilość diod ledowych na listwie – im więcej tym drożej wiadomo. Możemy także wybrać gotowe lampy Combo Led, które składają się na dwie lampy dalekosiężne (spot) oraz dwie umieszczone na zewnątrz lampy robocze (flood). Różnią się one skupieniem wiązki światła.

Przepisy prawne

Gdzie można zamontować dodatkowe oświetlenie, aby nie dostać mandatu? Sprawa jest trochę skomplikowana, gdyż przepisy nie do końca precyzują to, gdzie je można umieścić. Najważniejsze zasady jakimi należy się kierować to:

  1. Dodatkowe oświetlenie musi być skierowane tak, by nie oślepiało innych użytkowników dróg;
  2. Lampy drogowe i dodatkowe nie mogą znajdować się w jednej lini;
  3. Do dwóch lamp drogowych można dodać dwie lampy dodatkowe;
  4. Każda lampa, jeśli ma być użyta w ruchu drogowym musi posiadać homolagację.

Rozwiązaniem w każdej sytuacji jest albo zrobienie szybkozłącza i montowanie lamp w razie potrzeby podczas wypraw terenowych lub zamontowanie zaślepek. Jeśli zakryjemy lampy i nie będziemy ich używać w ruchu drogowym, to możemy zamontować nawet światła bez homologacji.