nissan patrol reduktorReduktor w aucie 4×4 to dodatkowa przekładnia, znajdująca się zazwyczaj za skrzynią biegów, sterowana odrębnym układem. Działanie reduktora również, tak jak w podstawowej skrzyni biegów, opiera się na koncepcji przełożeń. Skoro tak jest, to po co właściwie używać czegoś, co pełni podobną funkcję jak standardowe wyposażenie każdego samochodu?

Chyba nikt nie będzie zaskoczony faktem, iż reduktor służy do… redukcji. Użycie tego mechanizmu gwarantuje zmniejszenie prędkości auta oraz wzrost momentu obrotowego. Tym jednak, co najbardziej charakteryzuje ten rodzaj przekładni, jest fakt, iż posiada on dwa przełożenia, a umieszczenie go na zewnątrz skrzyni biegów, sprawia, że wszystkie przełożenia pomnożone są razy dwa. Oznacza to, że mamy dwukrotnie większe możliwości podczas jazdy.

Oba przełożenia reduktora przeznaczone są do innych zadań. Jedno z nich służy zazwyczaj do podróży po szosach, które z założenia nie są tak „agresywne”, jak jazda w terenie. Drugie, dedykowane właśnie jeździe po bezdrożach, działa na zasadzie wspomnianego wcześniej obniżenia prędkości aż o około połowę, przy jednoczesnym zwiększeniu (też o połowę) momentu obrotowego. Takie działanie pozwala na wykonanie różnego rodzaju trudnych manewrów, jak na przykład pokonanie stromej górki. Reduktor pozwala także przedłużyć trwałość sprzęgła.

Tym, co może zniechęcić do założenia reduktora w terenówce, są ceny.  Co prawda na Allegro używaną skrzynię redukcyjną można wyszukać już za kilkaset złotych, jednakże standardowy koszt tej zabawki dochodzi nawet do kilku tysięcy. Musicie więc sami ocenić, czy reduktor faktycznie pomoże Wam pokonać strome pagórki i czy jest wart dużego wydatku.