mistrzostwa off-roadBez dwóch zdań wyciągarka, to jedno z podstawowych narzędzi w off-roadzie. Ratuje z pzeróżnych opresji, a w niektórych sytuacjach jest po prostu niezbędna. Niestety jak każde urządzenie ma swoje mocne i słabsze strony. Jaką wyciągarkę wybrać, aby najlepiej sprawdziła się w terenie?

Przede wszystkim wyciągarki należy podzielić na cztery kategorie pod względem napędu (można je także pogrupować ze względu na rodzaj przekładni, ale tym na razie nie będziemy się zajmować). Są to wyciągarki elektryczne, mechaniczne, hydrauliczne i ręczne. Przyjrzyjmy się każdej za nich. Na początek dwie najbardziej popularne w off-roadzie:

  1. Wyciągarka elektryczna, jak sama nazwa wskazuje działa na prąd. Zasilana jest przez akumulator samochodowy, w związku z czym wyposażając się w takie urządzenie należy zadbać o odpowiedni alternator i silniejszy akumulator. Podstawowe wyposażenie wielu samochodów terenowych – bardzo dobra na początek przygody 4×4.
    Plusy:

    • jest stosunkowo lekka,
    • niewielka ingerencja w konstrukcję pojazdu,
    • duża szybkość pracy
    • niska cena i dostępność zamienników
    • niski koszt utrzymania, serwisowania
    • możliwość pracy przy zgaszonym silniku (nawet podczas jego awarii).

    Minusy:

    • moc uzależniona od energii elektrycznej
    • ingerencja w elektrykę pojazdu (inwestycja w akumulator)
    • możliwość przegrzania się
    • brak wodoodporności
    • dosyć awaryjna
    • konieczność podpinania kabli do akumulatora (dłuższy czas przygotowania do pracy).
  2. Wyciągarka mechaniczna za napęd używa silnik samochodu poprzez przystawkę odbioru mocy zamontowaną na skrzyni biegów lub przy reduktorze. Ze względu na swoje właściwości idealnie nadaje się do ciężkich pojazdów i wymagających warunków terenowych.
    Plusy:

    • bardzo duża moc (praktycznie równa jednostce napędowej)
    • niska awaryjność, wysoka niezawodność
    • wysoka wydajność (możliwość długiej pracy pod dużym obciążeniem)
    • odporność na wodę i zabrudzenia
    • szybkość pracy.

    Minusy:

    • uzależniona od pracy silnika
    • wysoka cena
    • skomplikowany montaż
    • duża masa (ok. 100 kg).
  3. Hydrauliczna wyciągarka jest napędzana za pomocą dodatkowej pompy hydraulicznej lub jest sprzężona z pompą wspomagania układu kierowniczego. Rzadziej spotykana w środowisku rajdowców terenowych, sprawdza się w długich wyprawach, kiedy nie liczy się czas, ale moc i odporność.
    Plusy:

    • niezawodność,
    • moc i wydajność
    • odporność na wodę i zabrudzenia.

    Minusy:

    • bardzo skomplikowany montaż
    • wysoka cena
    • wolna praca
    • uzależniona od pracy silnika.
  4. Ręczna wyciągarka, czyli tzw tirfor, to w zasadzie przeciągarka (lub przyciągarka), zależy od mieśni osoby ją obsługującej. Używa specjalnego mechanizmu, który obsługuje się poprzez ręczne poruszanie dźwignią.
    Plusy:

    • mobilność i brak stałego mocowania do pojazdu
    • cena (samego urządzenia oraz brak montażu)
    • niezależność od napędu (tylko od siły mięśni)
    • prostota budowy i użycia
    • łatwość w konserwacji.

    Minusy:

    • znacznie dłuższy czas pracy
    • waga (nawet do 30 kilogramów)
    • moc i wydajność (zależą od kondycji obsługującego).

Typ wyciągarki najlepiej dobrać, biorąc pod uwagę jej przeznaczenie. Do lekkich pojazdów, na krótkie eskapady w mniej wymagający teren wystarczy wyciągarka elektryczna, a nawet ręczna. Na rajdy terenowe i na zaawansowane wyprawy off-roadowe lepszy będzie wybór wyciągarki o napędzie mechanicznym bądź hydraulicznym.